Persbericht Kellogg’s België en Kangoeroes Basket Mechelen bundelen de krachten

Persbericht Kellogg’s België en Kangoeroes Basket Mechelen bundelen de krachten

PERSBERICHT

 

Kellogg’s België en Kangoeroes Basket Mechelen bundelen de krachten om mensen te sensibiliseren over het belang van evenwichtige voeding en sport

 

 In België slaan 42% van de volwassenen[1] en 20% van de kinderen[2] regelmatig het ontbijt over. Dat is nochtans een essentiële maaltijd om de dag goed te starten. Het overslaan van het ontbijt kan immers leiden tot vermoeidheid en een gebrek aan energie gedurende de dag. Daarom werken Kellogg’s België en basketbalclub Kangoeroes Mechelen samen om jongeren bewust te maken van het belang van evenwichtige voeding en regelmatige beweging, zodat ze een evenwichtige dagelijkse routine kunnen creëren. Dit initiatief maakt deel uit van de Better Day-belofte van Kellogg’s, die tegen 2030 betere leefomstandigheden wil creëren voor miljoenen mensen wereldwijd.


Brussel, 28 oktober 2024 –
Uit diverse onderzoeken blijkt dat het ontbijt essentieel is om de dag goed te beginnen, vooral voor kinderen en adolescenten. Volgens een onderzoek van Kellogg’s uit 2023 lijdt 75% van de kinderen die het ontbijt overslaan aan vermoeidheid en concentratieproblemen in de klas, en 39% van hen heeft een grotere kans om ziek te worden.[3].

Om deze problematiek aan te pakken, sponsort Kellogg’s België tussen oktober 2024 en augustus 2025 negen stageperiodes in samenwerking met de Kangoeroes Mechelen. Deze stages worden geleid door basketprofessionals en voedingsdeskundigen, en bieden jongeren de kans om te profiteren van een programma dat sport en gezonde voedingsgewoonten combineert. De deelnemers krijgen de gelegenheid om hun basketbalspel te ontdekken of te perfectioneren, terwijl ze teamwork en de mentaliteit van teamsporten ontwikkelen. Deze samenwerking ligt in het verlengde van de aanhoudende inspanningen van Kellogg’s, die sinds 2022 al samenwerkt met de NBA om een gezonde balans tussen voeding en sport te bevorderen. Elke dag begint met een evenwichtig ontbijt, aangeboden door Kellogg’s en samengesteld door een diëtist, wat het belang van een voedzame maaltijd voor een goede start van de dag benadrukt.

Het ontbijt is cruciaal voor de gezondheid van jongeren, omdat het hen de energie biedt die ze nodig hebben om hun dag goed te starten. Regelmatige lichaamsbeweging is bovendien essentieel voor hun fysieke en mentale ontwikkeling. De combinatie van een evenwichtige voeding en voldoende beweging ondersteunt hun groei, versterkt hun immuunsysteem en helpt hen om optimaal te presteren, zowel op school als in hun dagelijkse activiteiten. Een evenwichtig ontbijt moet voldoende proteïnen, suikers en vezels bevatten en afgestemd zijn op de specifieke behoeften van kinderen, zodat ze de hele ochtend goed kunnen functioneren,vertelt Daphne Van Dessel, diëtiste en Practice assistant, Movement and Nutrition for Health and Performance aan de VUB.  

We zijn blij om samen te werken met Kangoeroes Basket Mechelen in dit nieuwe avontuur. Dit partnerschap versterkt onze banden met de lokale gemeenschap, die al zijn opgebouwd rond onze Pringles-fabriek en het Kellanova-magazijn in Mechelen. Samen bundelen we onze respectieve expertise in sport en voeding om kinderen te stimuleren goed voor hun lichaam te zorgen, zowel qua voeding als door sportieve activiteiten, en zo een dagelijkse routine te ontwikkelen. Door samen te werken met de Kangoeroes, een club die onze waarden deelt, hopen we een positieve en duurzame impact te maken op het welzijn van jongeren in de regio, verklaart Luc Houben, General Manager van Kellanova Benelux.

Dit initiatief maakt deel uit van de Better Days™-belofte van Kellogg’s, die tegen 2030 een positieve impact wil hebben op het leven van 4 miljard mensen door in te spelen op problemen rond welzijn, hongersnood, duurzaamheid en inclusie. In België ondersteunt Kellogg’s sinds 2006 de Voedselbanken en heeft het 15 jaar geleden de Breakfast Clubs opgericht om kansarme kinderen de kans te geven te genieten van een evenwichtig ontbijt voordat ze naar school gaan. Daarnaast blijft Kellanova werken aan initiatieven om de ecologische voetafdruk van de productiesite in Mechelen te verkleinen, waar de Pringles-fabriek sinds 1995 is gevestigd.

Als club hebben we een sociale rol en zetten we ons in voor waarden zoals inclusie en diversiteit. We zijn er bovendien van overtuigd dat sport en gezondheid hand in hand gaan. Door samen te werken met Kellogg’s kunnen we onze jongeren informeren over het belang van gezonde voeding en hen de tools bieden om te slagen, niet alleen in het basketbal, maar in alle aspecten van hun leven. Samen hopen we een nieuwe generatie te inspireren om een actieve en evenwichtige levenswijze aan te nemen”, verklaart Luc Katra, voorzitter van Kangoeroes Basket Mechelen.

– Einde persbericht –

 

Over Kellanova

Kellanova is al meer dan 100 jaar marktleider op het gebied van mondiale snacks, internationale ontbijtgranen, noedels en diepvriesproducten in Noord-Amerika. Met merken zoaks Pringles®, Special K®, Coco Pops®, Corn Flakes®, Extra®, Frosties®, Miel Pops®, Trésor® en meer, is het Kellanova’s missie om marktleider te blijven en voorop te blijven lopen in productonwikkeling.

Kellanova bevordert rechtvaardige wereldwijde toegang tot voedsel door aandacht te besteden aan honger, duurzaamheid, welzijn en gelijkheid, diversiteit en inclusie via het “Better Days” programma. De ambitie is om tegen eind 2030 vier miljard mensen te bereiken. Bezoek www.kellanova.com voor meer informatie.

Contact
Vincent Morrens
WMH Project Brussel
T: +32 2 269 50 21
M: +32 475 93 25 16
v.morrens@wmhproject.be

 

[1] https://www.levif.be/societe/sante/sauter-le-petit-dejeuner-une-bonne-idee-mieux-vaut-ne-pas-manger-que-devorer-un-pain-au-chocolat/#:~:text=D’apr%C3%A8s%20une%20%C3%A9tude%20men%C3%A9e,p%C3%A9riode%20de%20pand%C3%A9mie%20en%202021.
[2] Onderzoek naar voedselarmoede, uitgevoerd in februari 2023 door Spark op vraag van Kellogg’s
[3] Onderzoek naar voedselarmoede, uitgevoerd in februari 2023 door Spark op vraag van Kellogg’s